dilluns, 3 de març del 2008

1a Sessió

Esquema de la 1a Sessió:

  • Presentació del curs.
LES TIC A L’ESCOLA

Seymour Papert va definir, a principis dels anys vuitanta, les TIC com "amplificadors cognitius". Sota aquesta perspectiva les TIC es poden associar més a un telescopi, com el que va permetre a Galileu replantejar la visió medieval de l'Univers, que a un martell. Aquesta visió de pròtesi cognitiva de les TIC, engloba les funcions d'instrument de treball intel·lectual i de mitjà d'expressió, i sobretot obre tot un ventall de noves potencialitats:

- Les TIC a l'Educació aporten instruments de treball intel·lectual i de construcció compartida de coneixement. Serveixen per cercar informació, comparar dades, graficar valors estadístics, representar i analitzar mapes, simular fenòmens físics o socials, visualitzar processos i estructures complexes, aprendre a treballar col·laborativament,...

- Permeten aprendre el potencial comunicatiu associat a la xarxa (la correspondència electrònica, les converses en directe, els debats oberts o formalitzats dels fòrums i llistes de discussió, les audio i videoconferències...)

- Ofereixen un ampli camp d'experimentació sensorial i d'aprenentatge de noves formes estètiques i expressives: el videoart, la música electrònica, la fotografia digital, o la infografia en 3D en són alguns exemples.

Les TIC obren també noves dimensions en l'àmbit del lleure: les joguines electròniques i els diversos gèneres de videojocs, brinden potents estímuls i aprenentatges, no suficientment valorats escolarment ni tots ells educativament valuosos.

Finalment, en el context educatiu, les TIC han de ser, a més del que hem dit, un motor d'innovació i de Renovació Pedagògica.

- Ens obliguen a replantejar el paper del mestre i dels alumnes en les activitats d’ensenyament-aprenentatge

- Millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge mitjançant el treball col·laboratiu dels alumnes.

- Potenciar l’autonomia fomentant la investigació i l’esperit crític en les recerques a internet.

- Portar a terme activitats que motivin a l’alumnat mitjançant les tic.

- Afavorir l’atenció a la diversitat mitjançant unes activitats ajustades a l’heterogeneïtat de l’aula

- Facilitar als mestres l’avaluació continua dels alumnes així com també generar materials didàctics ajustats a les necessitats.


QÜESTIONS DE CARÀCTER GENERAL

- Les TIC són més que una eina, revolucionen el procés d'ensenyament-aprenentatge i les relacions entre les persones. Davant d'aquest fet no ens hem de tancar, hem d'estar oberts des d'una perspectiva crítica i reflexiva. No són neutres.

- El repte pels docents està en saber utilitzar les TIC en l'aprendre a ser i a aprendre a conviure. En general sembla que està més resolt l'aprendre a fer i l'aprendre a saber.

- A nivell social les TIC poden representar una fractura. L'escola ha de posar a l'abast de tothom, i sobre tot en les zones amb més risc de marginació, l'accés al seu coneixement.

- Les TIC han d'estar incorporades en el projecte del centre.

- Cal ensenyar estratègies pel tractament de la informació.

- Importància de la llengua anglesa per les TIC. Cal replantejar-se com i què cal ensenyar de l’anglès.

- Les TIC són més que una eina, són un nou sistema de valors que modifica els conceptes de temps, espai, comunicació i relació entre persones. Cal cercar estratègies per “educar” en l’ús de les TIC i minvar els possibles riscos que comporten. Com qualsevol altre eina s’ha d’ensenyar des d’un model didàctic crític.

- Internet pressuposa una forma diferent d’accés i de relació amb la informació i en conseqüència de construcció del coneixement.

- Qualsevol canvi no és bo ni dolent en si mateix, sinó que depèn de la ideologia que hi hagi al darrera.


  • Test de coneixements previs.
http://www.daypo.com/test-informatica-i.html

Elaborar un test de 5 preguntes.
http://www.daypo.com

  • Treball sobre les expectatives del curs:
  1. 1a activitat: Entrar amb usuari Profe. Crear Carpeta a la Y: per guardar els seus arxius del curs.
  2. 2a activitat: descarrega l'arxiu a la teva carpeta.
  3. 3a activitat: Omplir en grup la graella.

EXPECTATIVES DEL CURS.doc

  • Nocions bàsiques.

http://www.aulaclic.es/winxp/index.htm

http://www.livemanual.info/manual-interficie-grafica

  1. 1a activitat: Entrar a Època imprimir la nòmina.
  2. 2a activitat: Escriure un comentari al bloc a l’entrada de la primera sessió.

2 comentaris:

Krambis ha dit...

Hola a totes. Estaria bé que publiquéssiu un comentari al blog quan tingueu el test elaborat, dient el nom d'aquest mateix.

Bona nit!! :)

Anònim ha dit...

Hola! He fet el test per a P3 aprenem les vocals: test aprenem les vocals p3.html

Sonia Mancebo Amezcua